ט"ו בשבט בדרך חכמת הקבלה על פי כתבי הרב יהודה לייב הלוי אשלג זצ"ל
" ו ושמרת את מצות יהוה אלהיך ללכת בדרכיו וליראה אתו ז כי יהוה אלהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עינת ותהמת יצאים בבקעה ובהר ח ארץ חטה ושערה וגפן ותאנה ורמון ארץ זית שמן ודבש ט ארץ אשר לא במסכנת תאכל בה לחם לא תחסר כל בה ארץ אשר אבניה ברזל ומהרריה תחצב נחשת י ואכלת ושבעת וברכת את יהוה אלהיך על הארץ הטבה אשר נתן לך יא השמר לך פן תשכח את יהוה אלהיך לבלתי שמר מצותיו ומשפטיו וחקתיו אשר אנכי מצוך היום" (דברים ח, ו- יא)
ההבדל בין צדיק לרשע בדרך פנימיות התורה
ההבדל בין עובד אלוקים ללא עבדו הוא בעניין הפירות שעבודת הרשע אינה מולידה פירות ככתוב: "אל אחר איסתריס ולא עביד פרי" (לשון הזוהר) לעומת עבודת הצדיק שעליו נאמר: " והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח") תהילים א, ג)
מהם פירות טובים?
על פי פנימיות התורה פירות טובים משמעותם השפעה מוחלטת נצחית הקושרת את האדם לבורא ואילו היפוכן של פירות זהו הסירוס המדובר בפסוק 'אל אחר איסתריס…'. באופן טכני בעולמנו הגשמי תולדות הם בנים, אך יש כאלה שעצם הולדת הבנים היא העיקר ואילו גדולי עולם כהרמב"ם מבארים שמטרת הבאת ילדים לעולם היא ללמדם להגיע לחיים נצחיים – לעשותם משרתי המלך. שבדרך זה מעניק להם האב יכולת לקנות תענוג נצחי, במילים אחרות לפי דרכי הקדושה – בחכמת הקבלה אנו אומרים כי 'הפירות אינם האורות אלא הכלים'.
כלים רוחניים בחכמת הקבלה
משל לאדם הרוצה להיכנס לבית ואין לו מפתחות, בשבילו עצם מציאת המפתחות יחשב כתענוג עצום. בדרך עבודת ה' אנו אומרים על אותו משקל כי 'השגת הכלים' אצל עובד השם זהו רב הענין! משימת החיים עם כל מטלות היום יום היא ליצור קשר עם בורא עולם בקביעות. זה נותן איכות חיים אמתית ונצחית אך בשביל זה צריך כלים – מפתחות רוחניים.
האור הרוחני על פי הזוהר הקדוש
בעל הסולם מסביר כי באור האלוקי אין חסר: הוא עצם החיים ומצוי בנו ומפעיל אותנו ונותן לנו את כל המילויים החל מהגשמיים הנמוכים ביותר וכלה בתענוגים הרוחניים התמירים. נוכל לאמר זאת בדרך נוספת שהקב"ה דואג לכל צרכנו החל מפרנסה, ילדים, ועד מילוי כלל הרצונות ושתילת המחשבות בדעתנו. רק שאנו לא תמיד מודעים לזה – פעמים שאנו נעשים מודעים לעניין רק בזמן שבו הקב"ה לוקח מאיתנו משהו – מחסיר מהחיים את אחד מהמילויים האלו ואז מרגישים את הכח האלוקי שמפעיל הכל. החכמה האמיתית היא לזכור את העניין בדרך האמונה הפשוטה בכל רגע בחיים ולא חלילה להזדקק לייסורים שיזכירו לנו את הדבר. להעמקה בתורותיו של בעל הסולם היכנסו לאתר סולם יהודה.
שולחן ט"ו בשבט לפי המקובלים
על פי תורות הקבלה וחכמת החסידות בדרך הרב יהודה לייב אשלג, שולחן ט"ו בשבט נועד בדיוק לדבר הזה, לתת לנו תזכורת – שנזכור את הפירות היפיפיים שהשתבחה בהן א"י, א"י אינה כשאר הארצות כפי שהאר"י הקדוש מסרטט את המפה הרוחנית בה הוא מתאר כי א"י, ירושלים ובית המקדש הן נקודות ציון בדרך המפה הרוחנית. ירושלים היא מרכז הליבה של הקדושה וסובבת אותה א"י ובהדרגה בכל המדינות המקיפות אותה מתמעטת הקדושה החל מאיזור סוריה ועבר הירדן ובבל ומעבר להן מצוי שאר העולם שם כבר אוחזת הקליפה ושייכות ארצות האומות היא לטומאה.
לסיכום
על פי הזוהר הקדוש פירות א"י נמשכות ממדרגה רוחנית, ז"א שעבודת האדם הרוחנית במדרגת ארץ ישראל אמורה להוליד פירות רוחניים אשר בהתגשמותם ישפיעו לכלל האנושות.
כי אף על פי שאנו אומרים 'אתה בחרתנו מכל העמים' ו'שלא עשני גוי' – מטרת היהודי לשמש כגשר לשאר העמים, ותפקידנו להוציא לאור את כלי הנשמה ולהפעילם בחיי היום יום אחרת לא נוכל להיות 'אור לגויים' ולא אנחנו ולא הם נוכל להיות בקשר עם הבורא. להרחבת לימוד חגי ישראל על פי חכמת הקבלה לחצו כאן.
כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס מייסד מרכז סולם יהודה ללימוד קבלה חסידית בדרך אשלג
Comments
No comment yet.